Sidor

onsdag 3 juli 2013

Men..

..hej där. Det var ett tag sen.
Hur har ni det?
Semester? Jobbar?
Sol? Regn där ni bor?
Idag sol här hemma. Varit ganska bra väder tycker jag. Redan inne i juli. Otroligt.

Mannen jobbar massor så vi har inte inplanerat något speciellt.
Men visst ska vi resa iväg nånstans.
Utomlands? Sverige?
Vi får se.
Sugen på västkusten eller Gotland faktiskt. Jag är otroligt hemma kär. Men ska försöka draaa mig ur hemmet för nån dag. Sen åker jag/vi många dags turer. Ligger på hotell över en natt. Bara det är semester för mig.

Nu till nåt helt annat.
Ställde mig på vågen, vilket jag gör ytters sällan, i morse.
Gått ner 6 kilo! iallafall 1 klädstorlek på att äta vanligt. Bröd, knäckebröd, gröt.
Vanlig husmanskost.
Massor av frukt som alltid. Rör jätte lite på mig.
Inga joggning turer eller gym.
Går till stan 300 meter till mat affären ungefär. Och cyklar runt lite. Thats it.
Hade gått upp nåt kilo runt jul. Bl.a. Pga av struman då jag äter Levaxin låg helt fel. Svullnar gör jag av ibland starka smärtstillande. Magen är som jag vore i 7 månaden ungefär.
Men äter ju vätskedrivande medicin när det behövs bl.a. för menieres sjukdom som jag har.

Testade för nån vecka efter jul lchf. Kass.
Oj nu känner jag på mig att jag kommer få många sura miner här inne. Och det är inte meningen.
Men jag tror visst att man kan gå ner på lchf. Det vet jag. Hört läst.
Men hur mår kroppen efter ett tag?
Hur blir det med kolesterolet i kroppen?
Och hur funkar det med hjärt och kärl sjukdomar som ökar stadigt i världen av den dieten en längre tid.
Jag skulle ha svårt för att äta 1 dl ren tjock grädde till jordgubbarna nu i sommar.
Nåväl funkar givetvis för vissa, som jag vet.
Har vissa IG och blogg vänner som gått ner många kilon.
Men i långa loppet? Ska man verkligen hålla på med den dieten?
Jag är ingen kost expert alls men har en nära vän som kan extremt mycket och jobbar med kost och säger att kroppen måste ha kolhydrater. Ja allt. Fast måttligt. Och han nämnde just detta med kärlen och kolesterolen i lchf diet.
I vilket fall har jag ingen övervikt.
Har vägt samma som jag gjort i..sen när jag sluta växa i nian.
Så 3-4-5 kilon extra är onödigt löjligt extra men ack så svåra att bli av med. Eller hur?

Så jag tänkte bara. Jag äter vanligt.
Socker godis kakor har jag aldrig ätit i några mängder. Inga problem. Inget sug.
Mycket frukt, bananer, päron, vindruvor och det som lockar.
Älskar yoghurt med russin och helst grovt bröd.
Kan inte leva utan bröd och mitt älskade te.
Sen vägde jag mig inte alls på länge.

Och nu 6 månader senare väger jag mina 56 kg, på morgonen, till min 163 cm långa (korta) kropp. 6 kg minus.
Och då ska ni veta..eller helt oväsentligt för Er kanske, rör jag väldigt lite på mig.
Som nu har jag legat, suttit inne i två dagar... mått dåligt. Dåliga dagar ibland vet ni. Ingen pw här inte.
Idag ska jag ta mig ut. Jippi!

Ja det var det. Lite intressant det där med kost och vikt nedgång iallafall. Och mycket snack kanske extra hos oss brudar. Haha!

Nu ska vi kika in på läckra lägenheter som jag sett på Alvahem.
Älskar titta in hur andra har det och är det då fina hus och lägenheter är det ju ett extra plus.

Se och njut. Här går jag också emot strömmen och älskar trä natur färgade golv. Inte vita som är så poppis.
Beror givetvis på hur golven ser ut.
Men själv skulle jag aldrig nånsin komma på att måla våra trä golv vita. Dom är ju faktiskt från slutet av 1800 talet.
Slipas och vit såpas är okey. Men helt täckande målade i ett gammalt hem. Nix.

Kram på Er
Eva















6 kommentarer:

  1. Hej Eva!Kul att höra din åsikt om just lchf...jag håller med dig, den dieten tror jag inte på i längden, så mycket fett i kosten kan aldrig vara nyttigt.Jag tror på att vanlig hederlig husman med grönt...och i måttliga mängder förståss är det bästa.Så någon god efterrätt ibland också till helgen och vid andra festliga tillfällen!!Kolhydrater är ju också viktigt i synnerhet när man tränar mycket annars orkar inte kroppen.Härliga inspirationsbilder som vanligt, gillar också att kolla andra hem och få lite tips och idéer./kram Marita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tror inte på så mycket fett. Läst Livsmedelsverkets svar om lchf bl.a. Men som sagt alla får tycka vad den vill.
      Skulle jag gå på nån diet så skulle det bli viktväktarna. Äta lite av varje. Och dra ner på kalorier.
      Kram på dig

      Radera
  2. Synd att du inte är mer påläst om LCHF innan du uttalar dig om kolesterol och annat, och att äta en dl tjock grädde... Sen passar det naturligtvis inte alla så är det faktiskt med allt.
    www.kostdoktorn.se där har du ren fakta, en läkare som förespråkar LCHF, läs och lär, men välj att äta som du själv vill, men uttala dig inte om du inte vet fakta.
    Maria/ som ej äter LCHF

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-LCHF/

      Som jag skrev som du säkert läst så tror jag absolut och vet att flera gått ner av dieten. Men Jag är kluven. Var och en får lov och tycka vad man vill. Eller hur??
      Läs här vad Livsmedelsverket skriver om dieten om man äter den under längre tid. Livsmedelsverket Frågor och svar om Lchf. Vad tror du nu efter läst det?
      Intressant.
      Påläst eller inte? Nej mycket möjligt. Hur påläst är du då? Du skriver om en läkare som förespråkar dieten. En annan läkare säger nåt annat osv.
      Jag tror på lång sikt att kroppen trots allt behöver både kolhydrater, fibrer ja tallriks modellen. Frukt mm. För just cancer tex som det står om här.
      Ha en bra kväll Maria.

      Radera
    2. Punkt! Jag gillar svar på tal....... Haha. Jag är inte heller för LCHF men det är väl tur det finns något för alla. Jag tror på "lagom av allt" är det allra bästa. Ha en bra fredag. Kram Anette

      Radera
    3. Detsamma till dig. Ha det fint.
      Kram

      Radera