Sidor

torsdag 9 juli 2015

Menieres..

..sjukdom. Nåt jag lidit av i fem år.
En sjukdom många inte ens hört talas om. Svårt att både förklara och greppa.
Innebär yrsel, kräkningar, mm mm.

Jag har lidit av migrän så länge jag kan minnas. För fem år sen börja jag höra dåligt på vänster öra. 
Det slog lock hela tiden och jag hade ett jobbigt tinnitus ljud i örat. 
Gick till min vanliga husdoktor som sa att det var nog vatten i örat, skulle snart gå över. Fick köpa näsdroppar skickades hem...
Sen började helvetet. Ordentligt.
Om ni tänker er att ni åker kaffekoppen på Liseberg ungefär 100 ggr..så snurrig var jag.
Liknas ungefär om man ser nån som är dyngrak, kanonfull. 
Fick hålla i allt och alla för att ens kunna ta mig fram. Min äldste son fick ofta vara hemma från skolan för "vård av mamma"
Spyr som en gris. Vet inte vad som är upp eller ner.

Efter många sjukhusbesök och mängder med tester så fick jag diagnosen menieres iallafall som är kronisk.
Jag äter mycket mediciner som jag får på licens via örondoktorn och går på täta kontroller för och se hur örat mår.. och hur jag mår naturligtvis.
Har enormt svårt för höga ljud, väldigt ljudkänslig.
Bär alltid med mig öronproppar.
Anfallen kan vara täta hålla på i dagar då jag är totalt utslagen. Får inte inte i mig mat eller vätska.
Kan också hålla på i nån timma.
Vet aldrig när anfallen kommer.
Men ofta vid stress och oro.
Har svårt för att stå och balansera kroppen givetvis vid höga ljud och vid anfall.
Det går rundgång i huvudet. Så i med proppar..alltid. Ett måste.

Jag vet inte Hur många gånger jag fått höra Om jag är Full??
Hur mycket jag druckit..!!

Orkar varken förklara eller ens nämna att jag Inte Är full jag Har menieres..i och med många inte ens vet vad det är eller hört talas om sjukdomen. Läs på istället.
Den är kronisk och jag får leva med.
Vet att det är ingen dödlig sjukdom. Inte alls.
Men otroligt jobbig sjukdom när man drabbats.

Har skrivit om den tidigare här på bloggen. 
Alla nära och kära vet att jag har den.
Vill verkligen upplysa om den ytterligare till Er som inte vet.

Så nästa gång ni ser att Jag inte mår bra, svårt för att gå, får hålla mig i nån som får leda mig för att komma fram, kanske ser mig kräkas så beror det på ett menieres anfall....inget annat!!

Menieres googla och läs mer!
Beror ganska enkelt förklarat att jag producerar mer vätska i vänster örat, en svullnad sker..och anfallet är ett faktum.
Jag behöver lugn runt omkring då. Tystnad.

Visst har jag kanonbra dagar...men jag lever ständigt med oron att helt plötsligt må dålig. Det kommer plötligt. Väldigt plötsligt.
Inget jag märker från ena sekunden till den andra. 
Puss på Er.

Bjuder på några bilder från igår då jag träffade fina vännen Åsa. Fnitter och prat.
En bra kväll med andra ord.❤️ 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar