Sidor

fredag 23 december 2016

Hej...

...vänner. 
Sorry att det tagit lite tid för mig att skriva här. 
Men bättre sent än aldrig.
Varit fullt upp. Tiden går så otroligt snabbt.
Dessutom haft galet ont i kroppen.
Hade en massör här hemma som gjorde behandling under långtid. Behövdes verkligen och gav mig kraft igen. Härligt.

Vad gör ni?
Stressar?
Jag är klar sedan länge. 
Men fixar och förbereder mat inför julmiddagen i morgon.
Mums..älskar julbord.
Skulle lätt kunna äta flera gånger om året.

Vi är i vanlig ordning hos mamsen och papsen. 
Erik min äldsta son och hans Sofia kommer.
Även bror med familj från Stockholm.
Nja..inte alla.
Båda våra yngsta Edvin min lille "lille" och deras Isabelle är i USA. Stannar där över jul.
Och firar en riktig amerikansk jul.
Spännande och få höra om allt när dom kommer hem.

Men som sagt vi samlas imorgon äter tomtegröt, skinkmacka. 
Ser på Kalle förstårs, kanske spelar nåt spel. 
Umgås och sedan laddar för maten. 
Vilket är julaftons höjdpunkt numera. 
Kör lite knytis.
Jag lagar alltid tjocka revben. 
Med honung, soja och ingefära med mera.
Sedan nån form av paté och riktig god köttkorv med julens smaker. 
Det är mitt jobb.
Annars har vi rubbet..alltid på julbordet.
Man äter tills man rullar fram.

Sedan kommer tomten. 
Japp vuxna människor som fortfarande tror på tomten. Galet va? Men så mysigt.
Det tar en lång stund. Många klappar. 
Vi är lika barnsligt tokiga i julklappar även om det dämpats något under åren.
Jag älskar slå in fina paket. 
Lackar och gör dom fina på mitt sätt.
Sedan dags för godis och frukt, fikon och kaffe med saffransbullar.
Ja man lägger sig inte direkt hungrig på julaftonsnatt.
Juldagen blir det fika och hos våra nära och kära.
Och tvmys för hela slanten.

I år har jag inte riktigt kännt julstämning. 
Hänger ihop med att just nu är det 6 grader varmt och det känns mer som vår i luften.
Men jag myser på med tända ljus. 
Doftljus i form av kanel och äpplen.
Jag pyntar sparsamt. Rent enkelt. 
Inte för mycket krimskrams eller tomtar högt och lågt.
Mer ljus, hyacinter, små granar, apelsiner med nejlikor och ett fint änglaspel.
Barndomsminne för min del. 
Och naturligtvis mina vita stjärnor som hänger i fönstrerna.
Även ljusslingor lite överallt.

Ska slå in den sista julklappen nu.
Sedan är det bara för mig att koppla av.
Hoppas ni får en underbar fin lugn jul.
Det ska jag ha.
Kram på Er Alla och En God Jul önskar jag Er.
Och Ni..glöm inte kramas lite extra idag det är ju faktiskt dan före dopparedagen.
❤️..hoho..

 

Jul i stugan. Marmorbricka och marmorask från
 


 
 
 

Brödernabus mina fina söner inramade.
 

 

 

 

Solen skiner in denna fredag innan julafton.
 

Klapparna är klara nästan..ska bara..
 

..göra en sak till.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar